Anknytning och hjärnans utveckling

Jag, Åsa och Petra  har gått en fördjupningskurs i ämnet anknytning kan man säga. Tre låååånga kvällar blev vi korvstoppade av humanekologen Jessika Grahm. Superintressant var det. Vi ville gärna att hon skulle hålla en lika intressant, fast kortare, version för ”våra” föräldrar. Jessika arbetar tillsammans med ABF så hon kunde hålla en gratisföreläsning hos oss på Skräddaregatan. Toppen!

Det kom några gravida, några föräldrar, en ungdom (väldigt intresserad och påläst) och en liten skara barnmorskor! Jättekul!

Det var mycket fokus på hjärnans utveckling, från det att spermien och ägget träffas tills dess att barnet blir en vuxen (på vår fördjupade kurs var det fram till ett års ålder ungefär), anknytningsprocessen och spegeleffekten. Spegelneuroner är ju ett hett ämne just nu. Och det är SÅ himla intressant.
Jag pratar mycket med barnen hemma om spegling och vad som händer när man spelar våldsamma, destruktiva spel eller tittar på filmer med mer våld än nöden kräver.” Hjärnan fattar inte att det är film även om Du gör det och senare kan den tro att det är så kroppen ska reagera.” Bra eller dåligt? Bestäm själva. De är med på noterna, jag försökte vara pedagogisk i början och fråga kluriga frågor om hur de känner sig när jag är sur och grinig eller hur de blir glada när jag försöker peppa dem och få en god och trevlig stämning hemma. Då förstod de liksom hur det hänger ihop. Det här med att smittas av någon annans gäspning eller göra eller säga samma saker som personer man umgås med.

Det blev mycket prat på föreläsningen om Anders Behring Breivik och hans kanske dåliga anknytning (vi kan då enligt teoretikerna välja mellan otrygg-undvikande, otrygg-ambivalent och otrygg-desorganiserad. Den senare är i princip icke-anknytning).
På kursen fick vi exempel på olika situationer, riktigt talande sådana där man lätt kunde förstå det lilla barnets känslor. Brrr!

Med amningen kommer liksom anknytningen på köpet och det är VIKTIGT som fan att veta när man flaskar. Jag har verkligen inga problem med flaskor men man skall veta HUR DJÄVULSKT viktigt det är att man tänker på det man inte får automatiskt. Det kan blir underbara flaskstunder men massor av kärlek och goda förutsättningar för en trygg anknytning men man ska bara veta! Det fanns inga flaskor för 700 år sedan och ingen la ifrån sig det nyfödda lilla barnet heller. Barnen fick en trygg och närhetsfull tillvaro. Såerebara!

One thought on “Anknytning och hjärnans utveckling

Comments are closed.