Hujeda mig!
Höll på att trilla av stolen häromdagen när jag satt och bläddrade i nya Tupperwaremagasinet. Jag har jobbat med dem i sju år och fick från början lära mig att Nappflaskan fick vi inte demonstrera på våra hempartyn om inte någon uttryckligen bett om det. Det stred emot den internationella uppförandekoden när det gäller marknadsföring av barnmat och produkter därtill.
Jag som är den amningsvänliga (dock inte militanta) typen köpte det konceptet med hull och hår för jag tyckte det var helt i linje med min uppfattning.
Nu skriver dock Tupperware i sitt vårmagasin att Baby Trio ”är indelad i tre fack för tre doseringar med bröstmjölksersättning”. Men hallå?! Ersättning?!
Jag har inget emot att mammor i i-länder avstår från amning, de har oftast rimliga skäl.
Vi kan koka vatten, dosera pulvret tillräckligt för att barnet skall få i sig näring i rätt proportioner till ålder och vikt, vi är välupplysta och kan ge våra barn lika mycket kärlek även om vi inte ammar våra barn.
Men att marknadsföra en produkt som till ersättning?
Amningshjälpen skickade ett svar efter att även läst på hemsidan om Nappflaskan:
”Påpeka för Tupperware att det finns en internationell kod, som denna text om nappflaskan bryter mot och att det finns ett EU direktiv som det inte heller går särskilt väl ihop med. Det kommer en svensk lag och då bli texten antagligen olaglig.”
Skärpning Tupperware!