Att möta förlossningssmärtan

När jag skulle föda mitt första barn läste jag Att föda av Gudrun Abascal. Hon har även skrivit Att möta förlossningssmärtan.  Om du klickar på länken finns där fem spår med suggesioner (osäker på om jag stavat helt rätt där!) som en mamma använt inför och på två förlossningar som jag delat med henne. Funderar på om jag ska låta min dotter använda dessa som avslappning redan nu, hon är ju bara 11 men vi pratar mycket om att föda och hur det kan vara. Att få denna förlossningsboost tidigt måste ju vara skönt!

Detta finns att läsa om du klickar på länken:
”Det här träningsprogrammet hjälper dig att förbereda dig för förlossningen. Det lär dig att slappna av, andas rätt och fokusera.
Om du tränar regelbundet så kommer du att vara känslomässigt förberedd, lugn och trygg.
Du kommer ha en mer positiv bild av förlossningsarbetet och samspelet med ditt barn och kan låta värkarna och smärtan vara dina verktyg som vägleder dig genom förloppet.
Du kommer inte heller glömma att det är du som är bäst på att föda ditt barn.
Du bör börja träna 6-8 veckor före beräknat förlossningsdatum, minst 5 dagar i veckan, för att få ut så mycket som möjligt av träningen.
Innan du sätter igång ska du hitta en bekväm förlossningsställning, som att ligga på sidan eller sitta på en stol lutad över en kudde på ett bord framför dig.
Det är vanligt att man upplever att man somnar under träningens gång.
Vaknar du när träningsprogrammet är slut behöver du inte bli orolig, det visar bara att din avslappning fungerar.
Suggestionerna tar du emot även om du inte kommer ihåg vad som sagts.
När du tränat tillräckligt behöver du inte anstränga dig för att komma ihåg vad som sagts, det finns lagrat både medvetet och omedvetet.
När förlossningsarbetet startar kommer andningen och avslappningen helt automatiskt. Glöm inte att ju fler gånger du tränat desto bättre kommer det att fungera.”